Kérlek a társalgóba csak olyant írj másról, amit magadról sem tartanál sértőnek. Más nickjét nevét ne használd, ha valamit írsz vállald a nevedet. A trágársággal magadat minősíted. Köszönöm, hogy betartod.
Egy amerikai kutatás során kiderült, hogy az amazonasi törzsek értik az alapvető geometriai fogalmakat
Míg az iskolázott emberek néha igen sokat kínlódnak a paralelogrammákkal és a pitagoraszi tételekkel, addig az amazonasi törzsek nagyon könnyen elsajátítják a geometria alapelméleteit. Bár ezek az őslakosok soha nem láttak szögmérőt, iránytűt vagy vonalzót, egy új tanulmány kimutatta, hogy az amazonasi emberek megértik a párhuzamosok és a szögek elméletét, alkalmazni tudják a távolság, a szögek és egyéb geometriai kapcsolatok összességét a térképeken, és így könnyen megtalálják a rejtett tárgyakat.
Az adatok azt sugallják, hogy minden ember, függetlenül a nyelvtől és iskolázottságtól, rendelkezik a geometriai intuíciók alapvető magvával.
Elizabeth Spelke kutató szerint, míg a geometriai elméleteket lehet kultúraspecifikus eszközökkel - mint a térképek -, vagy természetes nyelvi kifejezésekkel gazdagítani, ezen túl mindig ott vannak a közös geometriai elméletek. Ezen elméletek lehetővé teszik, hogy a nem iskolázott gyerekek és felnőttek, minimális térbeli ismeretekkel vagy szókinccsel is kategorizálni tudják a geometriai formákat, és a geometriai kapcsolatokat fel tudják használni az őket körülvevő tér leírásához.
Spelke és kollégái kétféle tesztet fejlesztettek ki melyekkel felkeresték a Munduruku-törzset, akik a brazíliai Cururu-folyó mentén, elszigetelt területeken élnek. A törzsbeliek megértették az olyan alapvető fogalmakat, mint pontok, vonalak, párhuzamosság, egybevágóság és szimmetria, mindezt úgy, hogy hat képsorozatot néztek végig, melyek közül egy tökéletesen különbözött a többitől.
Az egyik képsorozaton például öt hasonló trapézt láthattak és egy hatodik, nem trapéz négyszöget ugyanazon méretekkel. Az alanyokat a kutatók megkérték, hogy mutassanak rá azon képre, mely vagy "furcsa" vagy "ronda". A hatéves gyerekek 66,8 százaléka az eltérő alakzatra mutatott, ezzel jelezve, hogy van némi alapvető fogalmuk a topológiáról, az euklidészi-geometriáról és az alapvető geometriai alakzatokról.
A második teszt során a kutatók egy egyszerű diagrammot adtak az alanyoknak és arra kérték őket, hogy azonosítsák, a földön egy háromszögben sorba rendezett, három tartály közül melyik rejt egy tárgyat. Mind a felnőttek, mind a gyerekek képesek voltak a térkép geometriai információit összekapcsolni a földön elhelyezett tárgyak geometriai kapcsolatával, így 71 százalékos eredményt értek el.
A Mundurukuk teljesítménye megfelelt az amerikai gyerekekének, bár némileg alacsonyabb pontot értek el, mint az iskolázott amerikai felnőttek, akik szintén elvégezték ezen teszteket.
Mindez a kutatóknak azt sugallta, hogy az oktatás gazdagítja és finomítja a geometriai gondolkodást. Ugyanakkor azt is leszögezték, hogy a geometriai elméletek és a térképek spontán megértése ezen elszigetelt emberi közösségekben bizonyítékot nyújt arra, hogy mindenki rendelkezik egyfajta geometriai tudással.