A jóga és a szex
Kalypszo 2007.01.13. 20:31
A jóga és a szex
Csakrák és az életadó energia - Az orgazmus és a valóság teljes megtapasztalása - A Kundalini felemelése - Amikor a szex már csak négy betű...
Nem titkolt célunk, hogy a kérdésről kizárólag misztikus elhajlástól mentesen írjunk. Napjainkban ugyanis reneszánszát éli a keleti vallásokkal, tantrával, jógával, jógatechnikákkal való foglalatosság. Sorra jelennek meg a keleti technikák titkos tanításairól szóló írások, könyvek, sokszor hamis elképzeléseket terjesztve. Legtöbben talán úgy gondolják, hogy a tantrikus jóga szertartásain orgiasztikus jelenetek játszódnak le, s a jelenlevők egyetlen célja az ellenkező nemű partnerrel való közösülés. Természetesen a beavatottakat egészen más cél vezérli.
Csakrák és az életadó energia |
Az ősi indiai testleírásoknak megfelelően a jóga hetvenkétezer eret ismer. Ezen csatornák közül csupán három kiemelkedő fontosságú. Ezek a következők: jobb oldali ér, amely a férfi magot hordozza, a bal oldali ér, amely a női menstruációs vért hordozza és a középső ér (a három közül ez a legjelentősebb), ami a két előző ér által szállított férfi mag és női vér egyesüléséből felkélő bodhicsittának lesz a csatornája. Az erek a szelet, vagyis az életadó energiát szállítják.
A jóga művei számtalanszor említik azt a tényt, hogy az "egyszerű halandók" erei tisztátalanok és annyira szennyezettek, hogy az életadó energia nem tud zavartalanul keringeni. A hindu jóga szerint a kozmikus energiák az úgynevezett belső körökben (csakrában) helyezkednek el. Az emberi testben hét csomópont különböztethető meg, amelyek átfonják az ereket, s csak ezeket fellazítva képesek az erek a szabad áramoltatásra.
A buddhista tantrák a hét csakrából csupán négyet említenek, amelyek a köldöknél, a szívnél, a toroknál és a fejtetőn találhatók. Az erek és a belső körök természetesen nem fiziológiai szervek, hanem a test finom energiájaként értendők.
Az gazmus és a valóság teljes megtapasztalása |
A Jóga tantra legmagasabb szintjén a gyakorló ténylegesen átlényegül a megidézett istenséggé, önmagát eleven és világos istenségként vizualizálja. Itt a gyakorló már képes a szeleket a középső csatornában összegyűjteni, amely szétárad az elpusztíthatatlan cseppben, ami a szív középpontjában található. Ez a csepp a születésnél alakul ki az apa és az anya folyadékából, ami a szívben marad egészen a halálig. Amikor minden szél szétáradt az elpusztíthatatlan cseppben, megjelenik a tudat tiszta fénye és közvetlenül érzékelhető az üresség. Ennél a pontnál a gyakorlót nem béklyózza többé a közönséges lények fizikai és érzelmi kötöttsége.
A Jóga tantra szintjén haladó beavatott különböző gyakorlatokat végez, amelyek közül az egyik legkülönösebb a szexuális praxis. Ezeket a gyakorlatokat a tantrikus irodalom "pecsétnek" is nevezi, melyek során a tanítvány önmagát és partnerét istenségként vizualizálja, és a szexuális egyesülést a finom tudatszintek elérésére használja. Az orgazmus pillanatában ugyanis megszűnik a durva tudatszint, de a legtöbb ember nem látja ennek a meditációs előnyét. A pecsétet alkalmazó gyakorlatok során az orgazmus tapasztalatát összekapcsolják azzal a technikával, amellyel a szelet a középső csatornában gyűjtik össze. Az eredmény egy leírhatatlan tapasztalás, az üresség közvetlen érzékelése.
A szövegek leszögezik azt is, hogy a szent hitvessel végzett gyakorlat nem a szexuális engedékenység egy formája, hanem egy uralt vizualizációs módszer. Ez meglehetősen nehezen kivitelezhető gyakorlatsor, és azok, akik nem fejlesztették ki a szükséges megértést, illetve nem képesek uralni a szubtilis energiákat, soha nem fogják tapasztalni az ürességet. A tantrikus szövegek azt állítják, hogy a Jóga tantra felülmúlja a gyakorlatokat, mivel aki képes megvalósítani a tudat tiszta természetét, annak szükségtelen a jó karma felhalmozása, illetve az erkölcs művelése, ez a szint már mentes a filozófiától, a tökéletes szabadság, a valóság teljes tapasztalása.
A különleges értelmi képességgel rendelkező gyakorló számára ez a leggyorsabb és közvetlen ösvény, bár néhány tibeti iskola képviselői megkérdőjelezik ennek az ezoterikus látásnak és meditációs módszernek a hitelességét.
A Jóga tantrába beavatást nyert gyakorló a légző gyakorlatok és a különböző testtartások segítségével a legalsó csakrában szunnyadó, összetekeredett kígyólényt, a Kundalinit ébreszti fel. Az erekben keringő és uralom alá vont szeleket a gyakorló a középső csatornába gyűjti össze, és ennek hatására a két szélső érből származó férfi mag és női vér a legalsó körbe kerül, ahol egyesülnek. Ebből keletkezik a bodhicsitta, a megvilágosodás gondolata, majd a gyakorló a középső csatornán keresztül egyre magasabb csakrába emeli, míg végül eléri a fejtető körét. Ez rendkívül nehéz gyakorlatsor, csak ritkán koronázza siker, mivel a Kundalini szívesen merül újra álomba. Másrészt a kígyólény egyetlen moccanása is elképzelhetetlen energiákat generál, nem véletlen, hogy a felébresztett Kundalini rendkívüli forróságot idéz elő a testben. Miután eljut a legfelső körbe nagy fokú élvezetet gerjeszt, s a jógi az úgynevezett Nagy Örömöt éli át, ami valójában a nirvána testi megélése.
A Kundalini felemelésének megvalósítását szexuális gyakorlatokkal ötvözték. A gyakorló alsóbb szinteken csak képzelt istennőkkel, és csupán a tudatában valósítja meg az egyesülést, míg a legmagasabb szinten valóságosan hajtja végre. Az utóbbi esetben azonban ügyelnie kell arra, hogy megakadályozza az ondó távozását. A csepp - ami a keletkező bódhicsitta szimbolikus kifejezése - kilövellését a légzés uralom alatt tartásával akadályozza meg a beavatott, s a távozó spermát a nemi szerven keresztül visszaszívja és megőrzi. A megvalósított egyesüléssel minden kettősség megszűnik, és a nemi élvezet alacsony szintje a végső öröm, az isteni szint megtapasztalásával esik egybe.
Mint látható, a szexualitás a jógában, illetve a tantrában nem egyszerű művelet. Az útonjáró évtizedeken keresztül a filozófiával foglalkozik, és miután valóban éretté válik szellemileg, akkor kezdi meg a gyakorlatokkal való foglalkozást. Ez természetesen csak fokról fokra, egymásra építkezve képzelhető el, ebben a rendszerben nem léteznek kihagyható lépcsőfokok. Aki eljut arra a szellemi szintre, hogy szinte teljesen kioltotta vágyait, a szexualitás (a mi fogalmunk szerinti szex) pedig végképp nem érinti, szóval akkor végzik ezeket a szexuális meditációs gyakorlatokat, amikor a szex már csak négy betű, vagy még annyi sem.
|