A Kundalini tradíció gyakorlati alkalmazása I. A kezdetek A jóga több ezer éves tudomány, ami Indiából indult útjára. A legrégebbi szövege a Jóga-szútra, ami Patanjali nevéhez fûzõdik. A mûvet olvasva kitûnik, hogy benne szerzõje saját tapasztalatait összegzi. Azt az utat írja le, amin a gyakorlás vezette végig. Megtapasztalás által megismerték a fizikai test, a tudat és a testet mûködtetõ energia törvényeit. Ezek alkotják a módszer legbelsõbb magját, azt az élõ tudást, ami független tértõl és idõtõl. Éppen annyira érvényes volt a prehistorikus Indiában, mint ma nyugaton. A Kundalini tradíció szerint, a testünk több mint fizikai test: energiavezetékekkel van átszõve, ezekben áramlik a prána, vagyis az az energia, amit az univerzumból veszünk fel légzés és táplálkozás útján. Az energiavezetékek fõbb találkozási pontjainál található a hét csakra. Ezek egymás fölött helyezkednek el, az emberi ösztönöktõl a transzcendens felé vezetõ utat szimbolizálva. A Kundalini erõ az emberben lévõ potenciális energiaforrás. Általában szunnyadó állapotban van az alsó csakrák szintjén. Ha az energiatest (a vezetékek és a csakrák összessége) tiszta, akkor lehetõsége van megnyilvánulni és elindulni fölfelé. Amerre halad erõvel és a tudatosság fényével tölti el az adott csakrát – vele együtt az adott életterületet és személyiségrészt. Ha egy lépéssel hátralépünk és innen vizsgáljuk a fizikai testet, a viselkedésmódokat, és a személyiség egészét, akkor látszik, hogy a test és a személyiség azonos tõrõl fakad. Ugyanabból a forrásból táplálkoznak. Ez a forrás az energiatest. A Kundalini jóga közvetlenül erre hat az energiacsatornákon és a csakrákon keresztül. Az energiatest állapota olyan, mint egy ujjlenyomat; csak az egyénre jellemzõ. Kiolvasható belõle a fizikai állapot, a lelki beállítottság, és azt is elárulja, hogy egy bizonyos lelki vagy testi probléma milyen életterületekkel áll kapcsolatban. Minden csakra összefügg egy-egy életterülettel, együttesen lefedik az élet egészét. A túlmûködés vagy alulmûködés egy adott csakrában egy túlhaladott, megmerevedett reagálási módra utal a csakrához kapcsolódó életterületen. A csakrákat összességében vizsgálva megmutatkozik az egyedi személyiség struktúra és azok az életterületek, amik nehézséget okozhatnak. Az elakadások az energiacsatornákban súlyos esetben fizikai betegségre utalnak és kijelölik a megoldandó életfeladatokat, megmutatják a fejlõdés irányát. II. A módszer Mivel a Kundalini jóga gyakorlása nagy energiákat képes mozgásba hozni, a szakirodalom ismeretében és józan belátással ítélve is veszélyes lehet, ha szabályait nem ismerik átfogóan, vagy rosszul alkalmazzák õket. A rendszer egyes lépései egymásra épülnek, és összefüggõ szerves egészként egymás hatását erõsítik. A módszer gyakorlati lépései a következõk: 1. Jama és Nijama: Ezek olyan követendõ erkölcsi alapelvek, illetve elkerülendõ viselkedésmódok, amelyek követése megszilárdítja a gyakorlót a tiszta szándékában. Minél magasabb területeket érint meg a Kundalini energia annál inkább elbúcsúzik a félelembõl fakadó önösség, és átadja a helyét az egység és összetartozás tudatának. 2. Ászana: Bár az ászanákra, jóga testtartásokra alapuló gyakorlás elsõsorban a Hatha jógát jellemzi, az ászanák pontos ismerete és gyakorlása elengedhetetlen a Kundalini jóga útján. Az ászanák felerõsítik, ezért könnyen megfigyelhetõvé teszik az energiaáramlást a testben, így alkalmat adnak arra, hogy ennek törvényszerûségeit átlássa és megtapasztalja a gyakorló. 3. Pránajáma: Szó szerinti jelentése: a prána vezetése a testben. Légzõ gyakorlatnak fordítják a szakirodalomban, de a Kundalini jógában a jelentése több ennél. A gyakorló – ha a testtudatossága kifinomult, koncentráció és elmélyülés által – a légzés segítségével oda vezeti a pránát a testében az energiacsatornákon keresztül, ahol szükség van rá a tisztításhoz vagy az adott terület erõsítéséhez. 4. Mudra és Bandha: Én a pránajámához sorolom a mudrákat és a bandhákat is, azért mert szintén a prána irányítását szolgálják. A különbség abban áll, hogy a mudrák és a bandhák alkalmazásakor nem a prána adott irányát követjük, kísérjük az energiavezetékekben, mint a pránajáma esetében, hanem erõteljesen be is avatkozunk ott, ahol azt a csakra túl vagy alulmûködése, illetve az energia elakadása szükségessé teszi. III. A Kundalini jóga ereje A Kundalini erõ ébredése az ember fejlõdésének útja: változnak a körülmények, az emberi kapcsolatok, a személyiség maga. Ezt sokszor veszteségnek éljük meg. A régi kényelemes kapaszkodók helyett a sors úgy hozza, hogy az ember kénytelen rálépni a saját útjára. Ezt a fájdalmas, de mégis inspiráló folyamatot individualizációnak hívják az analitikus pszichológiában. A Kundalini jóga gyakorlása elõsegíti a fizikai erõt és egészséget, a harmonikus, minden területen kiegyensúlyozott életet és egy emelkedettebb tudatállapot elérését. Ebben az állapotban a múlt emlékei megmaradnak, de az érzelmi töltés kihullik belõlük. A jövõ vágyai és félelmei elcsitulnak. Csak a bizonyosság marad, hogy bármi lesz is, a belsõ fény az, ami irányít. Egyedül a jelen marad jelenvaló. Ebben a jelenben pedig nem megcsontosodott, elavult inger-válasz minták rángatnak. Ami a külvilágból érkezik, az szabadon szemlélhetõ és válaszolható meg. |