Tibeti buddhizmus
Kalypszo 2007.07.28. 18:22
karma elmélete
A buddhista filozófiában a skandha-k /korlátozott léttel bíró elemek, ill. attribútumok tömege/ játsszák a legfontosabb szerepet a "befejezetlen ügyek" átvitelében egyik életből a másikba. Ezek az életek közötti karmikus kapcsolatok /skandhak/ functiójában hasonlítanak a DNS szerepéhez amelynél a kromoszómák felelősek a fizikai test öröklöztt jellemzőiért. Ezek a skandhak a halálkorkarmikus maradványként megmaradnak, és a tudatalittba kerűlnek, majd következő alkalommal a tudatalattival együtt inkarnálódnak. A szakavatott mesterek által több ezer évvel ezelőtt írt Tibeti Halottas Könyv a lélek / tudatalatti/ külömböző tapasztalatait írja le. A szüveg szerint a lélek több nem fizikai világon megy keresztűl, mielőtt visszatér a földre, hogy reinkarnálódjon. Az ezekben a világokban eltöltött idő hosszúsága teljesen az egyén lelki fejlettségének szintjétől függ. A lélek időzhet előző kornyezetében a Földön meglátogathatja a múltbeli ismert helyeket, vagy akár figyelheti testét mielőtt belép a nem-fizikai világba. Végűl a lélek belép a lelkek világába, ahol újraértékeli utolsó életét, és egy bizonyos idő eltelte után ujra születik egy uj testben. A hinduizmus és a buddhizmus közötti egyik legszembetűnőbb külömbség a karma fogalmát illetően az, hogy az előző hisz az állandó lélekben míg az utóbbi azt tartja hogy a világban minden állandóan változik. A buddhizmus szerin a lélek magatartásmódok, kapcsolatok, ösztönök összessége, amelyek állandóan változnak. Tehát a buddhisták úgy gondolják, hogy nincs állandó lélek, csak a változó tudatalatti, ami életről életre vándorol a leckéket tanulva, míg el nem éri a felszabadulását a megvilágosodás által.A buddhisták azt mondják, hogy a kielégíthetetlen vágy, a rosszindulat, és a tudatlanság három "üzének" létezése hozza az ujjászületést. Ezeknek a "üzeknek"a kialvását szimbolizálja a nirvána szó, amely tökéletességet jelent.
|