Khnum
Kalypszo 2006.08.26. 17:46
Khnum
Mint minden ókori egyiptomi istenség, Khnum is rendkívül összetett. Már a kora dinasztikus, sőt talán az azt megelőző időkben is tisztelték. Említik a piramisszövegekben, ahol Ré egyik hajójának, az Ikhet bárkának a készítőjének tartják.
Általában kosfejjel, embertesttel ábrázolták. Fején hosszú, háromosztatú parókát visel, emellett kezdetben az Egyiptomban legkorábban megszelidített ősi kosfajta - később eltűnt az országból -, az Ovis longipes hosszú, vízszintes és hullámos szarvát viselte. Később megkapta az Ovis platyra csavart szarvát is, ez egy később elterjedt kosfaj, mely Amonhoz is szorosan kapcsolódik. Gyakran ábrázolják az Atef-koronával a fején. Valószínűleg megjelenítették tisztán állati formában is, amulettként, valamint pectoral illusztrációként, de felirat nélkül nagyon nehéz megállapítani, hogy ezek esetleg nem más kosformájú istenségeket ábrázolnak e.
Szoros kapcsolatban van a Nílussal, és az első kataraktával, úgy tartották, hogy az ottani barlangokból ő irányítja a folyó áradását. Elephantiné védőistenének is tartották. Teremtő istenség, a Nílus iszapjából fazekaskorongján ő alkotja meg az embert és annak káját, gyakran ábrázolták amint ezt a tevékenységet végzi. Később úgy gondolták, hogy nem csak az embert, hanem az isteneket és a világot is ő alkotta. Az esznai templom felirata szerint fazekaskorongján jelent meg a Kozmikus Tojás, melyből az idők kezdetén a Nap előbukkant. Hatsepszut halotti templomában, ahol az ő isteni fogantatását örökítették meg, Amon-Ré hívta Khnum-ot, és kérte, hogy formázza meg neki az ő leányának a testét és ka lelkét. A jeleneten Khnum és fazekaskorongja mellett, az istennel szemben, ott térdel Heqet, a szülés egyik istennője, és az élet jelét tartja az agyagalakok felé, melyek az uralkodónőt és káját jelenítik meg.
 |
Ez a jelenet nagyon hasonlít a Hatsepszut templomában láthatóhoz,
ez azonban a Luxor templom falán található,
és a III. Amenhotep isteni származását bemutató jelenetek egyike. |
Khnum megformálja a királyi gyermeket.
A képet a philéi templomban készítettem. |
Úgy vélték, Khnum őrzi a Nílus forrását. Templomfalakon megjelenítették, amint a kezében tartott edényből folyik az értékes víz. Az alivlági vizek őrének is tartották. Gyakori titulusai a "Hűvös vizek ura" - - nb qbHw és az "Aki az ellenséget leveri" - - jtnw pDwt. Illették még a "Núbia ura" - - nb tA-st(j) jelzővel is.
A kos szó óegyiptomiul bA, ami megegyezik a ba "lélek" fogalmával ez, és az, hogy Ré egyik megjelenési formája a kos, szerepet játszhatott abban, hogy Khnumot Ré napisten bájának is tartották. De tartották még Geb és Ozirisz bájának is. A kos a termékenység szimboluma is volt az egyiptomiak szemében.
Az úgynevezett éhínség sztélén, mely Szehel szigetén található Khnumhoz fordulnak segítségért egy éhínség idején, mely hét év alacsony áradás következtében alakult ki. A sztélé a ptolemaiosz korra datálható, de a 3. dinasztia egyik uralkodója, Dszószer idején történt eseményeket mesél el, melyek nem biztos, hogy megtörténtek.
Elephantinéban Khnum Szatettel és Anukettel alkotott istenhármasságot. Kőszarkofágba temetett kosmúmiákat találtak itt, illetve apró emlékeit korai kultuszának.

Az elephantinéi háromság, Khnum, Szatet és Anuket a philéi templomban.
Khnum fején mindkét kosfajta szarva megtalálható, "koronája" a napkorong ureusszal.
Esznában két másik istennőt, Mehitet és Nebtuut találjuk mellette. Itt található Khnum legjobb állapotban fennmaradt temploma, melynek feliratai rengeteg információt hordoznak az istenségről. Ugyanitt Neith istennőt is kapcsolatba hozzák vele.

Khnum és az oroszlánfejű Mehit, az istenség esznai templomában.
Her-wer-ben, a későbbi Antinoupoliszban a békafejű Heket istennő a társa.

A kép Hatsepszut Deir el-Bahari templomában készült.
Sajnos nagyon nehezen kivehetőek az alakok, de a jeleneten Khnum (bal oldalon)
és Heket istennő vezeti a szülőkamrába Hatsepszut édesanyját, Jahmesz-Nefertarit.
|