Nofertum vagy Nefertem
Kalypszo 2006.08.26. 17:46
Nofertum vagy Nefertem
Nofertumot általában az illatszerek isteneként szokták említeni, pedig ő elsősorban a teremtéskor az ősvízből kiemelkedő lótuszvirág ifjú istene.
Hermupolisz teremtésmítosza szerint kezdetben csak a káosz sötét vize, Nun létezett, egészen addig, amíg egy lótuszvirág ki nem emelkedett a mélyéből. Egy erős fénysugár hatására a virág kinyitotta szirmait és a kelyhében egy ifjú isten ült. Kellemes illat szállt fel, és világosság áradt az isteni gyermek testéből, ő volt a teremtő, a Napisten, minden élet forrása. A mítosz szerint mikor a Nap nyugaton lemegy, akkor ebben a lótuszvirágban rejtőzik el, mely újra összecsukódik felette. Reggel, a kinyíló virág újra útjára engedi a Napot, hogy az megtehesse nappali útját a Föld körül. Nofertumot nem csak a kék lótusszal (Nymphaea cerulea) azonosították, hanem magával a Napistennel, Atummal is. Mint Atum egyik megjelenési formáját, gyakran a „Fiatal Tem” névvel illették.
A piramisszövegekben (PT 266) úgy nevezik „a lótusz virág, mely Ré orra előtt van”, ez arra utal, hogy az illattal való kapcsolata egészen korai. A szöveg egy Ré elleni lázadásról mesél, ami még akkor esett meg, mikor a Napisten még gyermek volt. Az ellenségei úgy döntenek, hogy reggel, amikor keleten van, támadást intéznek ellene. Heves küzdelem alakul ki, mely Ré védelmezőinek győzelmével végződik. Egy meglepő részlete ennek a történetnek, hogy Ré a mindent eldöntő ütközetben az orrlyukai alatt egy lótuszvirágot visel.
Az isten neve azt jelenti: A mindenség szépsége.
Előfordult, hogy Nofertumot Ré fiával, Hórusszal azonosították.

|

|
A képen a memphiszi háromság (balról jobbra Szahmet, Nofertum és Ptah) Késői kori szobrocskája látható, mely a Szépművészeti Múzeumban, a hónap témája vitrinben volt látható. |
Nofertum I. Széthi Abüdoszi templomában. Az istenség ezúttal nem viseli jellegzetes fejékét, csak a hieroglif felirat árulja el kilétét, mögötte Szahmet ül. |
Memphiszben egy hármasság tagjaként tisztelték, mint Ptah és Szakhmet gyermeke. Butóban a kobraistennő, Uadzset fiának tartották, Bubasztiszban pedig a macskatermészetű Basztet istennő fiának.
Az istenség kultuszközpontja Memphisz volt.
Általában férfiként ábrázolják, fején viseli a lótuszvirágot, melyet még kettős tolldísz, valamint két nyakláncellensúly, Menat[1] is fokozhat. Általában rövid kötényt visel, kezében gyakran tart khepesh sarlót, ez valószínűleg egyik jelzőjére utal, khener tawy – a Két Ország védelmezője. Az ősi teremtésmítoszhoz való kapcsolata miatt lótuszvirágon ülő gyermekként is megjelenítették, ennek a motívumnak egy változata az a fából készült szobor, melyet Tutahhamon sírjában találtak meg. Egy lótuszvirágból kiemelkedő gyermekfejet örökít meg. Az ilyen ábrázolások esetében feltehetőleg Nofertumot és a Napistent azonosítják és valószínűleg az uralkodó is azonosul mindkét istennel. Szahmethez kapcsolódva Nofertumnak előfordul oroszlánfejű ábrázolása is. Azonosították az oroszlánfejű Mihosz-szal, akit szintén Szahmet fiának tartottak. Megjelenik még oroszlán hátán állva, valamint oroszlán alakban is, lótusz fejékével.

|

|
Nofertum változatos formában jelenik meg I. Széthi Abüdoszi templomában, ezúttal oroszlánfejjel, fején sólyommal és lótuszvirággal. |
Az ősvízből kiemelkedő lótuszvirág a gyermek Tutankhamonnal, mint Napistennel. Ugyanez a jelenet kíséri a HK. 81. fejezetét, melynek címe "mondás a lótusszá váláshoz". Szimbolikus megjelenítése ez a Napisten mindennapos újarfelkelésének és a halott újjászületésének. |
Nofertumot a lótuszvirággal való kapcsolata miatt nemcsak az újjászületéssel, hanem a szépítkezéssel és a gyógyítással is összekapcsolták.
A Harmadik Átmeneti Korból maradtak fent olyan a gyermek születésekor készített, amulettként viselt „isteni dekrétumok”, melyek gyakran más veszélyesnek tartott istenek mellett Nofertum különböző megjelenési formáitól is védelmet ígértek. Ugyanakkor ebből a korszakból is maradtak fent Nofertumot ábrázoló, bronzból, ezüstből, vagy fajanszból készült védelmező amulettek.
Nofertumra úgy tekintettek, mint a Napisten egyik megjelenési formájára. Egyiptom védelmezője volt, aki pusztító és gyógyító hatalommal egyaránt rendelkezett. Virága, a lótusz, a termékenység és a túlvilági újjászületés szimbóluma, Egyiptom legkedveltebb növényeinek egyike volt.
|