Heket
Kalypszo 2006.08.26. 17:49
Heket
Békaistennő, aki segédkezik a gyermek megformálásában az anyaméhen belül és felügyeli annak születését.
I. sz. az első században idősebb Plinius, római természettudós feljegyezte, hogy az egyiptomiak számára a béka a spontán nemzés példája volt, mivel látszólag önmagát alkotta meg az iszapból, amelyből előbukkant.
Az ókori egyiptomiak megfigyelhették, ahogy ez a kétéltű az év egy bizonyos időszakában, az áradás visszavonulását követően, tömegesen jön elő a Nílusból, látszólag újjászületik, valószínűleg ezért kapcsolták össze a termékenységgel és az új élet eljövetelével.
Az Újbirodalom idején a béka hieroglifát használták a halottak neve mögött szereplő wHm anx, „újra élő” kifejezés írására. Az új élettel való kapcsolat, még a Kopt időszakban is fennmaradt, amikor a béka „Én vagyok a feltámadás” feliratú agyaglámpákon tűnt fel.

Heket szimbóluma a béka Ozirisz halotti ágyánál, denderai templom.
Heketről a Piramis-szövegekben – 1312-es mondás – tesznek először említést, ahol az elhunyt királynak segít feljutni az égbe. A szüléssel való kapcsolatát a Westcar papirusz egyik története is bizonyítja, mely szerint az istennő „meggyorsította a születését” azt V. dinasztiát megalapító három királynak. Ugyanettől az időszaktól ismert a „Heket szolgája” kifejezés, mely valószínűleg a szülésznőket jelölte az egyiptomi társadalomban és Sit-Hathor hangszerén jelenik meg.
Heketet életet adó ereje miatt az Ozirisz mondakörrel és az isten családjával is kapcsolatba hozták, Haroérisz (Har-wer) feleségeként tisztelték. Emellett Khnum női megfelelőjének tartották.
Heketet béka formában, vagy békafejű nőként ábrázolták. Míg az istennő templomi ábrázolásai általában anthropomorfak, addig amulettjei inkább állati alakúak.

Khnum megformálja a királyi gyermeket fazekaskorongján, Heket pedig az élet jelét tartja az orrához, denderai templom.
Heket fő kultuszközpontja Herwer-ben volt, de templomának maradványait megtalálták a felső-egyiptomi Qusban is. Emellett számos más istennek szentelt templomban is megjelenik. Például I. Széthi abüdoszi templomában bor áldozatot fogadva ábrázolták.
Petozirisz, Thot főpapja (ie. 300 körül) Tuna el-Gebelben lévő sirjában megemlékezik arról, hogy támogatta egy Heket tiszteletére emelt, fallal körülvett szentély építését, mert az előző épületet megrongálta az áradás.
A népi vallásban is találkozhatunk az istennővel. A Középbirodalom idején gyakran jelenik meg mágikus tárgyakon, varázsbotokon, mint a háztartás és különösen a várandós asszonyok és születendő gyermekük védelmezője.
Mivel a béka Heket megjelenési formája volt, ezért a békaalakú amulettek valószínűleg kapcsolatban vannak az istennővel, ebben azonban őt megnevező felirat nélkül nem lehetünk teljesen biztosak.

3. kép[3] a) Diorit béka amulett. b) Zsírkőből készült béka pecsét. Az állat egy ovális alapon helyezkedik el, melynek aljára rozetta motívumot véstek. Előfordult, hogy a pecsétnyomó alsó felére felirat vagy jelenet került. c) Ezen az Újbirodalom korabeli aranygyűrűn, a béka egy forgatható talapzaton ül, melynek az aljára egy skorpió van bevésve.
Az ókori egyiptomiak hite szerint a béka amulett termékenységet biztosított az élők számára, a múmiára helyezve pedig az újjászületést segítette.
Már a predinasztikus temetkezésekben is megtalálhatók a béka amulettek, gyakorivá azonban csak az Óbirodalom végén és az I. Átmeneti korban váltak. Ekkor kialakult egy speciális formájuk is, mely pecsétként szolgált (3. b kép). Bár nem sokkal később a skarabeusz formájú pecsét vált népszerűbbé, készítésük ezután sem szűnt meg, a felirat nélküli béka amulettel együtt egészen a dinasztikus kor végéig előfordulnak. A nők nem csak függőként viseltek ilyen talizmánt, hanem az Újbirodalomtól gyűrűként is.
A múmiákon elsősorban a mellkasra helyezték az amulettet, de jegyeztek fel a nyakrészen, az ágyékon és a felső karon talált darabokat is. Anyaguk rendkívül változatos, készülhettek zsírkőből, földpátból, szerpentinből, lápisz-lazuliból, ametisztből, aranyból, porfírból, karneolból, dioritból, narancsszínű kalcedonból, valamint fajanszból.
A békaistennő alakja gyakran szkarabeusz amuletteken is megjelenik
|