Anubisz
Kalypszo 2006.08.26. 17:50
Anubisz
Ozirisz előtérbe kerülése előtt Anubisz volt a legfontosabb halotti istenség. Kezdetben a király temetkezésével és túlvilági életével állt kapcsolatban, később szerepe minden temetkezésre és halottra kiterjedt. A sakáljellegű istenség halállal való kapcsolata feltehetően onnan ered, hogy az egyiptomiak gyakran láttak élelem után kutató sivatagi kutyaféléket a korai temetkezési helyek közelében, és ahogy az elég gyakori az egyiptomi mágiában, a fenyegetéstől várták a védelmet a halott számára.
Az Óbriodalom elején az imák, melyeket a halotti sztélékre, illetve a masztabák falára véstek hozzá fohászkodtak túlvilági boldogulást remélve. A piramisszövegekben több tucatszor említik nevét a királyi temetkezéssel összefüggésben, illetve az egyik mondás szerint a halott arcát Anubisz-szal azonosították. Kultusza összeolvadt Oziriszéval, akiről úgy gondolták, hogy az apja, és hogy Anubisz tekerte be vászonba – melyet Ízisz és Nepthüsz szőtt – az alvilági isten testét, így kulcsfontosságú szerepet tölt be annak újjászületésében.

|
Anubisz „származására” vonatkozóan több különböző mítosz is fennmaradt. A koporsó szövegek szerint egy Heszat nevű tehénistennő gyermeke és Baszteté. Más történetek szerint Széth, vagy Ré fia, anyja pedig Nepthüsz. Plutarkhosz pedig azt a tradíciót jegyezte fel, hogy Nepthüsz volt az édesanyja, az apja pedig Ozirisz. Nepthüsz férje, Széth haragjától félve elrejtette fiát a mocsárban, Ízisz, akinek akkor még nem volt gyermeke férjétől megkereste, majd fogadott fiaként nevelte, így lett Anubisz az istennő védelmezője és leghűségesebb segítőtársa.
1. kép
Anubisz szentélyen. Tutankhamon (18. dinasztia, kb. i.e. 1333 - 1323) sírjában, a kincseskamra bejáratánál találták. A stukkóval bevont, fából faragott állat aranyozott, naosz formájú faládán foglal helyet. Anubisz testét kátránybevonat színezi feketére, szeme alabástrom és obszidián berakással készült, körmei ezüstből vannak. Aranyberakással készült a szem kontúrja és a szemöldök, a fülek belső részét és a nyakörveket aranyszínűre festették. Mikor megtalálták, a szobrot egy Ehnaton idejéből származó vászonlepel borította. Az állat nyakára egy finom szövetdarabot és egy lótuszukból és liliomokból font koszorút helyeztek. Két mellső lába között elefántcsont írnokpaletta feküdt, amely Ehnaton egyik lányának, Meritatonnak a tulajdonába tartozott. A szentély oldalán Ozirisz szimbóluma, a Dzsed-oszlop és Ízisz szimbóluma, a Tjet csomó váltja egymást, beljesjében fajanszamuletteket, két alabástrom vázát, és nyolc melldíszt találtak. |
Anubisz központi szerepét a túlvilághitben remekül illusztrála temérdek jelzője, melyek összefoglalják legalapvetőbb jellegét.
A legnagyobb, és legfontosabb temetők a Nílus nyugati partján létesültek – ez a naplemente és az alvilág kapcsolatára utal – az elhunytakra nyugatiakként utaltak. A nyugatiak élén álló - - xntj jmntjw mellékneve, mint a halottak vezetőjére utal rá. Ezt a nevet eredetileg egy ősi abüdoszi kutyaszerű istenség viselte, akinek helyét Anubisz átvette.
Anubiszra, mint a temetők urára utal a "A szent föld ura" - - nb tA Dsr titulus. Az istenség gyakran kapott olyan jelzőket is, amelyek egy meghatározott helyre vonatkoznak, így például a Fehér föld – Gebelein környékét jelöli – ura.
Az egyiptomiak hite szerint Anubisz a nyugati hegyekről vigyázta a temetőket és a temetési szertartásokat. Erre utaló jelzője az "Aki a hegyén van" - - tp Dw-f.
A piramisszövegekben (PT 805) utalnak rá úgy is mint "Az íjjak uralkodója"; az Egyiptom ellenségeit megtesítő kilenc íjjról van szó. A Királyok Völgye sírjainak bejáratát lezáró pecséteken jelenik meg ez a szimbólum. Anubisz hatalmát fejezi ki az elhunytat mind az evilágon, mind a túlvilágon fenyegető ellenségeken.
Anubisznak a balzsamozási szertartásban betöltött szerepére utal az "Aki a balzsamozás helyén van" cím.
Az isteni sátor élén álló - - xnt sH nTr titulus utalhat a balzsamozás helyére, illetve a temetkezési kamrára, vagy pedig arra a szentélyre, amelybe a koporsót és a szarkofágot helyezték az újbirodalom királyi temetkezései során. Tutankhamon sírjában találták meg egy különösen szép háromdimenziós megjelenítését ennek; az istenség egy modell szentélyen fekszik (lásd: feljebb).

|
Anubiszt ábrázolták állati formában, mely egyfajta ötvözése a kutya és vadon élő kutyafélék külsejének. A házállatra jellemzőek a szem, az öt ujj az első, valamint a négy ujj a hátsó lábakon, míg a vadon élő kutyafélék, mint a sakál, vagy a róka sajátsága vastag, lelógó farok. Gyakran visel uszeh gallért a nyakában. Előfordul hogy hátából szehem jogar és, vagy cséphadaró áll ki. Fekete színe szimbolikus, a túlvilágra és az újjászületésre utal.
Gyakori az Anubisz állat fejű, férfi testű, fél anthropomorf ábrázolása. Nagyon ritkán ábrázolták férfiként. Sírokban általában a száj megnyitás szertartásának végrehajtása során láthatjuk, valamint amint az elhunyt lelkét kíséri az alvilágban. Illetve a „szív mérlegelés” jelenetben is előfordul, hogy látjuk őt, ahol ő közvetít Ozirisz túlvilági bírósága és a halott között, felügyeli a mérleg nyelvét és gondoskodik, hogy a mérleg két serpenyője egyensúlyban legyen Fennmaradt olyan ábrázolása, is melyen a mérleg alatt térdelve látjuk, ujját a mérleg nyelvén tartva, annak érdekében, hogy az elhunyt szíve egyensúlyban legyen Maat tollával.
A görög-római korban a mammisi, vagy születés házakban ábrázolták a király jólétével való kapcsolata miatt és mert védelmezte Íziszt abban az időszakban, amikor az életet adott Hórusznak. Nagyon késői ábrázolásokon, mint az alexandriai katakombák falán, Anubiszt katonai páncélba öltözve láthatjuk.
Anubisz a 17. felső-egyiptomi nomosz és fővárosának – melyet a görögök Cynopolis-nak, a „kutya városának” neveztek - a főistene volt, de kultusza egész Egyiptom területére kiterjedt és kápolnái valamint ábrázolásai feltűnnek a halotti templomokban és sírokban a fáraókorban. Az Ozirisz mumifikálásban való szerepe miatt a balzsamozók patrónusa lett. Maradtak ránk Anubisz maszkok, melyeket a papok a balzsamozás során, mint az isten megszemélyesítői viseltek és az Anubiszt formázó amulettek is gyakoriak.
A görög-római korban bár megtartotta túlvilági szerepét, ebben a vonatkozásában a görög Hekate-val és Hermész Psychopompos-szal azonosították, ugyanakkor kozmikus istenséggé is vált, aki az ég és a föld felett uralkodik.
2. kép
Anubisz áldozati asztal előtt. A felvételt Hatsepszut (18. dinasztia, kb. i.e. 1473 - 1458) Deir el-Bahariban található templomában készítettem.
|
|

|

|
3. kép
Anubisz, amint a szív megmérettetésénél ugyel arra, hogy az elhunyt szíve egyensúlyban legyen Maat-tal.
Honszu-mes halotti papiruszának részlete, 21. dinasztia.
Kunsthistorisches Museum, Bécs. |
4. kép
Anubisz bebalzsamozza az elhunytat.
Előkelő nő koporójának részlete, Görög-római kor.
Szépművészeti Múzeum, Budapest. |
|