Káma-szútra, avagy szerelmi olvasmány indiai módra
Kalypszo 2007.02.14. 21:22
Káma-szútra annyit tesz, a szerelem vezérfonala. Vátszjájana ismert műve azoknak szól, akik tudatosabban szeretnék élvezni a testiség nyújtotta gyönyöröket.
Vátszjájana brámánista pap volt, aki alig folytatott szexuális gyakorlatot. Ezzel szemben azonban alaposan áttanulmányozta a korábbi tekintélyes szerzők munkáit, és megalkotta azóta is sokat emlegetett művét; az egyetlent, amelyet ránk hagyományozott. Elődeinek írásai elvesztek, a későbbi szerzők többnyire rá hivatkoznak, így Vátszjájana enciklopédiája a legrégibb indiai tankönyv a szerelem tudományáról.
Művét olyannyira fontosnak tartotta, hogy úgy gondolta, a fiatal lányoknak is tanulmányozniuk kell a vele kapcsolatos művészetekkel és tudományokkal együtt, még mielőtt férjhez mennek. Sőt, ezt a tanulmányt férjük hozzájárulásával asszonykorukban is folytatniuk kell. Ez felvilágosult gondolatnak számított abban az időben, amikor a nők számára tilos volt bárminemű tudománnyal való foglalkozás.
A szanszkrit nyelven megírt Káma-szútrát 1883-ban, Benáreszben hindu tudósok fordították angolra, szabad átdolgozásban. Az 1940-es években Baktay Ervin orientalista tudós tolmácsolásában jutott el hozzánk, aki élethivatásának tekintette, hogy a magyarokkal megismertesse Indiát.
Káma a szerelem és vágy hindu megszemélyesítője, Visnunak, a legfőbb isteni triász egyikének és Laksminak, a Szépség, Boldogság és Jó sors istennőjének fia. Hatalmas madár vagy elefánt hátán lovagoló vonzó, fiatal férfiként ábrázolják. Más szóhasználatban a Káma a tulajdonunkká vált dolgok élvezete, a látás, a hallás, a tapintás, az ízlelés és a szaglás, vagyis az öt érzék segítségével, amelyek aztán a szellemmel és a lélekkel kell eggyé váljanak. Ezt a kifejezést használják általánosságban az emberi vágyakra is.
Nemcsak a szerelemről szól
A Káma-szútra nemcsak a kifejezett szerelmi technikákkal, csókokkal és ölelésekkel foglalkozik, bár meg kell hagyni, ez a leggyakrabban szóba kerülő fejezete. A mű éppúgy tárgyalja a ház külső és belső vezetését, a világfi mindennapi életét, a feleségszerzést, külön fejezetet szentel a más feleségének és a kéjhölgyeknek, a különféle serkentő-, erősítő- és szépítőszereknek. Pontosan leírja, kinek, mikor, milyen helyzetben hogyan kell cselekednie: miképp viselkedjen az erényes asszony, mit tegyen a leány, hogy uralkodni tudjon a férfin, hogyan lehet pénzt szereznie szeretőjétől egy nőnek, és hogyan kell megóvni a saját feleséget.
Ha valaki A szerelmi gyönyör című fejezetnél nyitja ki e könyvet, és szóról szóra kívánja követni a leírtakat a különböző fekvésmódok és az egyesülés különböző fajtái esetében, könnyen előfordulhat, hogy kísérletezését nem koronázza teljes siker. Az utasítások ugyanis meglehetősen próbára teszik a szerelmi akrobatikára való alkalmasságot. Ám ez ne tántorítson el senkit a kísérletezéstől. A Káma-szútra ugyanis - híréhez méltón - számtalan ötlettel szolgálhat azzal kapcsolatban, hogy a linga, vagyis a hímvessző miként közelítsen a jónihoz, vagyis a hüvelyhez.
Vátszjájana sorra veszi a csókok, ölelések, harapások, csípések, karmolások, ütések sokféle módját is. Mindezek részletes leírásával, és nem utolsósorban költőiségével kellőképp elkápráztatja az olvasót. Ha valaki kíváncsi rá, miféle ölelés a "szezám- és rizsszemek keveredése", mi a különbség az ébresztő csók és az elterelő csók között, miképp hagyhat kéklótuszhoz vagy pávalábhoz hasonlatos nyomot kedvesén körmével a szerelmes, a megfelelő fejezetben tanácsokat kaphat. Ahogy arra vonatkozóan is, hogy a fogak és ajkak hogyan hagynak a kebleken "szétoszló felhő" nyomot, vagy milyen az a harapás, amely "korall és kösöntyű" néven neveztetik.
Vátszjájana szerint a gyönyör tudatossá válását az élvezetnek a szellemmel és a lélekkel való egyesülése segíti. A szerelmeskedést újabb ás újabb árnyalatokkal gazdagítani, leleményességet és fantáziát vinni az együttlét minden érintésébe és csókjába: ez az, amihez a Káma-szútra ötletekkel szolgálhat. S ami különösen fontos: segíthet megtalálni a test, a lélek és a szellem közötti egyensúlyt.
Bár a Káma-szútra lassan kétezer éves szerelmi tankönyv, Vátszjájana maga is jól tudta: a szútra szabályait addig lehet alkalmazni, míg a szenvedély közepes, ám ha a szerelem kereke egyszer már lendületbe jött, megszűnik minden előírás és szabály.
|